jak jeść zdrowo
Ciało

Jak jeść zdrowo? Złote zasady zdrowego odżywiania

Wiosna zbliża się wielkimi krokami, w związku z czym udajemy się na siłownie, stosujemy diety, aby do lata zgubić zbędne kilogramy. W Internecie możemy znaleźć wiele informacji na temat różnych diet, ale tak naprawdę dieta cud nie istnieje. Cały sekret tkwi w zdrowym odżywianiu, które pozwala na utrzymanie wymarzonej sylwetki oraz zdrowia. Przedstawiamy Wam kilka złotych zasad, które należy stosować na co dzień. Zatem jak jeść zdrowo?


1. Jedz regularnie, najlepiej 5 posiłków dziennie

Najważniejszą zasadą jest rozpoczęcie dnia od obfitego, sycącego i zdrowego śniadania. Stanowi to porządną dawkę energii. Ponadto pozwala na zwiększenie wydajności organizmu i jednocześnie zapobiega spożyciu większej ilości kalorii w późniejszej części dnia. Kolejne posiłki staraj się spożywać co 3-4 godziny. Dzięki temu ustabilizujesz poziom glukozy we krwi i jednocześnie przyśpieszysz swój metabolizm. Regularne spożywanie posiłków zapewni Ci energię na cały dzień i uchroni przed napadami głodu oraz zmęczeniem.
2. Spożywaj owoce i warzywa

Warzywa i owoce to bardzo dobre źródło witamin oraz składników mineralnych. Dodatkowo posiadają dużą zawartość (przede wszystkim warzywa) błonnika pokarmowego, który m.in. obniża cholesterol całkowity i przyśpiesza jego wydalanie. Postaraj się, aby warzywa nie były tylko dodatkiem do Twoich potraw, ale stanowiły część główną i znalazły się przynajmniej w 3 posiłkach. Owoce staraj się wybierać zamiast słodyczy.

jak jeść zdrowo
3. Nawodnij swój organizm

Woda jest bardzo ważna dla naszego organizmu. Bierze udział w wielu procesach i jest odpowiedzialna za transport substancji odżywczych. Minimalne spożycie płynów kształtuje się na poziomie 1,5-2 litrów na dzień. W przypadku intensywnych treningów, zwiększ ilość wody. Pamiętaj, aby wybierać wodę mineralną, która posiada sporą ilość składników mineralnych. Pij również soki ze świeżo wyciśniętych owoców.

jak jeść zdrowo
4. Unikaj słodyczy

Słodycze są źródłem pustych kalorii. Staraj się ograniczyć ilość słodyczy do minimum. Zastąp zwykłe ciastka – ciastkami owsianymi (możesz je kupić lub przygotować według przepisów, które znajdziesz w internecie), batony – batonami owsianymi lub proteinowymi, chipsy – chipsami bananowymi lub jabłkowymi. Słodycze zastąpią również koktajle owocowe oraz owsianka z jogurtem naturalnym i owocami.

jak jeść zdrowo

5. Unikaj fast foodów i gotowych dań

Fast foody również stanowią źródło pustych kalorii. Ponadto mają bardzo dużą ilość tłuszczu. Zamiast stać w kolejce, samodzielnie przygotuj kebab, hot-doga czy hamburgera – możesz wtedy wybrać zdrowsze składniki. Zaś gotowe dania posiadają bardzo dużą ilość konserwantów, wzmacniaczy smaku i zapachu, tłuszczy i soli, co nie wpływa dobrze na nasz organizm.
6. Zastąp smażenie pieczeniem!

Jedna łyżka oleju ma nawet 90 kalorii. Zamiast smażyć staraj się piec, gotować lub przygotowywać mięso w parowarze. Dzięki temu unikniesz dodatkowych, zbędnych kalorii i zachowasz składniki. Natomiast jeżeli chcesz smażyć, to używaj oliwy z oliwek. Bogata jest w witaminy z grupy A, D, E oraz K. Ponadto świetnie oczyszcza organizm, wspomaga procesy trawienne.


7. Zamień białe na ciemne

Używaj produktów z pełnego ziarna. Posiadają one błonnik  korzystny dla zdrowia i dający utrzymujące się dłużej uczucie sytości. Zamień makaron, biały ryż, białe pieczywo na ciemne.

jak jeść zdrowo
8. Ruszaj się!

Staraj się mieć jakikolwiek wysiłek fizyczny. Jeżeli gospodarujesz wolnym czasem, przejdź się chociaż 3 razy w tygodniu na siłownie, aerobik, zumbe czy fitness. Jeżeli masz nieco mniej wolnego czasu, ćwicz w domu – możesz skakać na skakance oglądając film lub ulubiony serial. Zamiast samochodu wybierz się na spacer. Codzienny ruch korzystnie wpływa na kondycję fizyczną i sprawność umysłową oraz prawidłową sylwetkę.

jak jeść zdrowo

Pamiętaj, że tajemnicą zdrowego odżywiania nie jest żadna dieta cud, a dostarczanie organizmowi potrzebnych mu substancji odżywczych. Stosowanie się do powyższych zasad pozwoli Ci zachować dobrą kondycję oraz zdrowie. Jeżeli jesteś zainteresowany zdrowym odżywianiem, polecamy udać się do dietetyka, który dokładniej opisze Twoją dietę.

Już wiesz jak jeść zdrowo?

Sandra Kozłowska

Absolwentka UMK, aktualnie uczęszcza do studium projektowania i konfekcjonowania odzieży. Zakochana w modzie, projektowaniu i szyciu. Blog traktuje jako odskocznię od szarej rzeczywistości.

One Comment

Dodaj komentarz

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *