Ciąża tydzień po tygodniu

Kalendarz ciąży: 15 tydzień

Jesteś w ciąży? Gratulujemy! Który to tydzień? 🙂

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

15 tydzień ciąży to już II trymestr. Dolegliwości, które miały miejsce wcześniej ustępują, a w ich miejsce pojawia się więcej energii i radość z odmiennego stanu. Mdłości należą już do rzadkości, a chęć ciągłego biegania do toalety ulega znacznej redukcji. 15 tydzień ciąży to czas, w którym możesz zacząć odczuwać większy apetyt – zadbaj o zdrowe przekąski, by zawsze mieć coś pod ręką. W ciąży Twoje jelita i żołądek pracują inaczej niż w normalnym stanie, dlatego jedz mniejsze porcje, ale częściej – pomoże Ci to uniknąć przykrych wzdęć i zaparć.

Rozwój dziecka

W 15 tygodniu ciąży dziecko intensywnie rośnie – wydłużeniu ulegają nóżki i rączki. Skóra jest w dalszym ciągu bardzo cienka – widać przez nią podskórne naczynia krwionośne i żyły. Ze względu na brak wytworzonej podskórnej tkanki tłuszczowej, skórę pokrywa lanugo – meszek, który chroni dziecko przez zimnem i konsekwencjami ciągłego kontaktu z wodą. Brak tkanki tłuszczowej oznacza również, że tłuszcz pozyskany z pokarmu zostaje zamieniony bezpośrednio w energię. Dzieje się tak za sprawą tkanki brunatnej.

15 tydzień ciąży to okres intensywnego rozwoju mięśni – dziecko uczy się aktywności, które przydadzą mu się poza brzuchem mamy – połyka wody płodowe, wykonuje ruchy oddechowe, ssie kciuk. Ruchy stają się coraz bardziej intencjonalne, a mniej przypadkowe. Maluch potrafi już samodzielnie poruszać paluszkami. Również usta i mięśnie twarzy są w intensywnej fazie rozwoju – pojawiają się pierwsze ruchy mimiczne.

Waga dziecka w 15 tygodniu ciąży to około 56-80 g, natomiast wielkość wynosi 11 cm. Maluch przypomina wielkością dorodną pomarańczę. 🙂

Jeśli w tym tygodniu przeprowadzone zostanie USG, rodzice usłyszą bicie serduszka. Należy pamiętać, że serce malucha w brzuchu mamy uderza szybciej niż dorosłego i wynosi około 120 uderzeń na minutę.

Co dzieje się z Twoim ciałem?

Nieprzyjemne dolegliwości mogą jeszcze występować w 15 tygodniu ciąży, jednak coraz bardziej ustępują miejsca radości, dobremu samopoczuciu i enegrii. Zauważalna pozytywna zmiana ma wpływ na przyszłą mamę, która często dopiero w tym momencie zaczyna cieszyć się ciążą.

15 tydzień ciąży to czas, w którym wiele kobiet zauważa wzmocnienie włosów i paznokci, bardziej promienną skórę oraz zwiększoną ochotę na bliskość z partnerem. Z tego powodu II trymestr ciąży często nazywany jest „miodowym”.

W 15 tygodniu ciąży zauważalne mogą być zachcianki jedzeniowe, wielu kobietom w tym okresie wzrasta apetyt też apetyt. Możesz zauważyć też częstszą zgagę – zmieniające się w Twoim organizmie hormony sprawiają, że wlot do żołądka ulega rozszerzeniu, co sprzyja nadkwasocie. Z powodu mniejszej ilości miejsca dla żołądka i jelit warto zwrócić uwagę nie tylko na to, co się je, ale również w jaki sposób. Jedz mniej, ale częściej – dzięki temu łatwiej unikniesz wzdęć, a żołądek lepiej poradzi sobie z trawieniem. Ciąża niestety sprzyja zaparciom, dlatego zadbaj o dużą ilość błonnika w spożywanym jedzeniu i pij odpowiednią ilość płynów – latem, nawet do 3 L.

Ciąża to czas, w którym w organizmie znajduje się więcej krwi – jest to wymuszone koniecznością zaopatrzenia w składniki odżywcze siebie i malucha. Z tego powodu możesz zauważyć mocniejsze bicie serca, na nogach zaś mogą pojawić się żylaki. Dbaj o ruch, spaceruj!

O czym pamiętać?

Dieta – zdrowe przekąski to sposób na rozsądne podjadanie. Zadbaj, by w domu zawsze była zdrowa odpowiedź na ciążową zachciankę. Zwróć uwagę na to, by jeść mało, ale często – dzięki temu zmniejszysz ryzyko wystąpienia zaparć i wzdęć.

Aktywność fizyczna – ruch w ciąży to samo zdrowie! Kobiety aktywne fizycznie mniej odczuwają negatywne konsekwencje ciąży i lepiej się czują. Ruch poprawia Twoje samopoczucie, sprawia, że łatwiej znosisz trudy ciąży, a Twój organizm jest dotleniony i odstresowany.

Pij dużo wody – nawet do 3 L dziennie. Duża ilość wypijanych płynów pomaga zapobiegać zaparciom i zapewnia odpowiedni poziom nawodnienia organizmu.

Zadbaj o zęby – ciąża jest szczególnym okresem, w którym dzielisz się wszystkimi składnikami odżywczymi z rosnącym dzieckiem. Jeśli dostarczysz wraz z jedzeniem zbyt małą ilość np. wapnia, zostanie on przekazany dziecku z Twojego organizmu. Z tego względu niezwykle ważne jest, by zwrócić szczególną uwagę na zęby – ciąża niestety sprzyja ich psuciu się. Zdrowe zęby wpływają pozytywnie na rozwój płodu, poprawiają kondycję całego organizmu oraz sprawiają, e ryzyko przedwczesnego rozwiązania jest mniejsze.

Dodaj komentarz

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *