kalendarz ciąży 19 tydzień
Ciąża tydzień po tygodniu

Kalendarz ciąży: 19 tydzień

Jesteś w ciąży? Gratulujemy! Który to tydzień? 🙂

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

19. tydzień ciąży to doskonały czas dla przyszłej mamy. Organizm przyzwyczaił się już do ciągłych zmian, co sprawia, że ciąża nie jest tak uciążliwa jak jeszcze kilka tygodni temu. Na tym etapie wiele przyszłych mam promienieje radością i czuje, że ma cały świat u swoich (nieco już opuchniętych 🙂 ) stóp. W 19. tygodniu ciąży rozwijający się maluch coraz żywiej reaguje na docierające do niego z zewnątrz bodźce, a Ty zaczynasz zauważać cykliczność jego aktywności i odpoczynku. Warto w tym czasie puszczać muzykę i obserwować jak dziecko reaguje na poszczególne piosenki. Będzie to przydatna informacja w czasie po urodzeniu.

Rozwój dziecka

W 19. tygodniu ciąży skóra dziecka powoli pokrywa się mazią płodową – ochronną mieszanką łoju wydzielanego przez skórę, lanugo i obumarłego naskórka. Maź ma za zadanie jeszcze lepiej chronić przed skutkami kontaktu z wodami płodowymi. Chociaż większość zniknie do czasu narodzin, część będzie zauważalna jeszcze podczas porodu – szczególnie dobrze widoczna jest u dzieci urodzonych przed terminem.

19. tydzień ciąży to również moment, w którym małe dziewczynki posiadają już dobrze wykształcony układ rozrodczy. Jajniki kryją w sobie ponad 6 milionów komórek jajowych, a macica, pochwa i jajowody są już ukształtowane. Do czasu narodzin ich liczba jajeczek w jajnikach spadnie jednak do około 1 miliona. Chłopcy posiadają ukształtowane jądra, jednak pozostałe organy jeszcze dopiero się wykształcą.

Na tym etapie rozwoju na malutkich paluszkach powoli pojawiają się paznokcie. Włókna nerwowe pokrywają się zaś ochronną meliną – ruchy dziecka stają się bardziej skoordynowane i mniej przypadkowe. Ile waży dziecko w 19 tygodniu ciąży? Jego waga to około 200 g, długość wynosi natomiast około 18 cm. Maluch jest wielkości dorodnego batata.

Co dzieje się z Twoim ciałem?

19. tydzień ciąży to miły czas dla przyszłej mamy. Samopoczucie jest najczęściej dobre, mdłości ustały dawno temu, a uciążliwości z końca ciąży jeszcze nie wystąpiły. Wiele kobiet w tym czasie tryska energią i snuje plany oraz wprowadza zmiany w życiu.

Na tym etapie ciąży możesz zauważyć krwawienie dziąseł podczas szczotkowania oraz zwiększoną skłonność do krwawień z nosa. Nie martw się, to normalne. Zwiększona ilość krwi w Twoim organizmie sprawia, że błony śluzowe mogą być opuchnięte, a słabsze naczynka krwionośne będą pękać pod wpływem różnych działań – oczyszczania nosa czy właśnie szczotkowania. Z powodu opuchniętych błon śluzowych możesz mieć również zatkany nos. Plusy? Właśnie na tym etapie ciąży zbliżenia z partnerem przynoszą największą przyjemność. 🙂

W 19. tygodniu ciąży rosnące dziecko potrzebuje coraz więcej miejsca. Twoja macica się powiększa, a więzadła, które ją utrzymują, rozciągają się. Może to sprawiać ból przyszłej mamie, który jest szczególnie zauważalny podczas nagłego ruchu oraz zmian pozycji. By go załagodzić, warto postawić na odpoczynek i delikatną aktywność – spacery oraz pilates.

Tym, na co warto zwrócić szczególną uwagę, są zmiany na skórze. Organizm, w którym trwa hormonalna burza, jest szczególnie podatny na wystąpienie przebarwień. Typowe zmiany ciążowe – ostuda i kresa ciemna – powinny stopniowo zniknąć po narodzinach dziecka, jednak przebarwienia, które pojawiły się np. pod wpływem słońca, pozostaną z Tobą na zawsze. Warto o tym pamiętać i zabezpieczyć się kremami z filtrem.

Ostuda to brązowe przebarwienia pojawiające się na twarzy ciężarnej kobiety pod wpływem hormonów. Kresa ciemna to charakterystyczna ciemna kreska biegnąca od pępka aż do spojenia łonowego. Obie zmiany znikają po ciąży samoistnie.

ile wazy dziecko 19 tydzien ciazy

O czym pamiętać?

Dobry sen – rosnący brzuch może powodować problemy ze snem. Spanie na plecach obciąża kręgosłup, który teraz jeszcze bardziej potrzebuje wsparcia i odpoczynku. Zadbaj o dobrą poduszkę i staraj się spać na lewym boku. Między kolana możesz włożyć niewielkiego jaśka, który poprawi komfort. Na rynku są dostępne specjalne, duże poduszki dla ciężarnych, które pomagają wygodnie się ułożyć do snu.

Uprawiaj aktywność – obciążony kręgosłup może się buntować i powodować bóle pleców. Niestety, ale brak aktywności nie poprawi tej sytuacji. Postaraj się codziennie uprawiać odpowiednią dla siebie aktywność. Delikatne ćwiczenia takie jak joga czy pilates pozwalają rozciągnąć ciało i pomagają odciążyć silnie pracujący kręgosłup.

Dodaj komentarz

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *