drugie śniadanie dla dziecka do szkoły
Rodzicielstwo

Zdrowe śniadanie – baza, o której nie możesz zapomnieć

Wszyscy wiedzą, że śniadanie to podstawa! Jako pierwszy posiłek w ciągu dnia daje nam siłę do działania i sprawia, że cały organizm lepiej pracuje. Japońskie przysłowie mówi „śniadanie zjedz jak król, obiad jak książę, a kolację jak żebrak”. Inna jego wersja głosi „śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”. Co to oznacza? Jasno widać, że już dawno temu ludzie wiedzieli, że śniadanie to baza i najważniejszy posiłek. Poniżej kilka słów wyjaśnienia, dlaczego zdrowe śniadanie jest takie ważne.

Kiedy jeść śniadanie?

Śniadanie powinno być spożywane w ciągu godziny od obudzenia. Poziom glukozy jest wtedy bardzo niski, a efektywna praca wymaga jej wyższego poziomu. Również ze względu na zwiększoną ilość soków trawiennych nasz żołądek powinien z samego rana otrzymać solidną porcję węglowodanów, białek, tłuszczy i witamin. Regularny brak śniadań w najczarniejszym scenariuszu może doprowadzić nawet do wrzodów.

Tak jak inne posiłki – śniadanie powinno być urozmaicone. Idealnie, jeśli jego składniki są przekrojem przez całą piramidę żywieniową i zawierają zarówno produkty zbożowe, białkowe, tłuszczowe i roślinne. Owsianka z jogurtem, dodatkiem owoców oraz dodatkiem łyżki zdrowego, tłoczonego na zimno oleju powinna załatwić sprawę.

zdrowe śniadanie dla dzieci

Dlaczego śniadanie jest dla dzieci takie ważne?

Młody organizm ciągle się rozwija. Rosnące kości, rozwijający się mózg – wszystko to potrzebuje energii. Gdy dodamy do tego jeszcze potrzeby związane z nauką i zabawą widzimy jak na dłoni, że zbilansowane posiłki to podstawa, na której budowane jest zdrowie maluchów.

Dzieci pierwszy posiłek w ciągu dnia powinny spożywać jeszcze przed pójściem do szkoły. Dzięki temu łatwiej przyjdzie im koncentracja na lekcjach, chęć do zabawy i energia do działania. Brak śniadania przed wyjściem do szkoły czy przedszkola może prowadzić do hipoglikemii (bardzo niskiego stężenia cukru we krwi), a ta w efekcie do osłabienia, apatii i gorszego samopoczucia. O pustym, głodnym brzuchu nie wspominając.

Zapewnienie dziecku pożywnego śniadania przed wyjściem do szkoły sprawi również, że w trakcie zajęć mniej chętnie sięgnie po niezdrowe, słodkie przekąski. Słodkie bułki, chipsy czy cola nie będą aż tak kuszące, jeśli dziecko będzie najedzone. To ważne, bo regularne jedzenie tłustych i słodkich przekąsek prowadzi do otyłości i problemów ze zdrowiem.

 

pomysły na prezent dla kobiety

 

Co zjeść na drugie śniadanie, by było zdrowe?

Jeśli mamy w domu przedszkolaka, sprawa jest prosta. Maluch przed wyjściem dostanie smaczny, pełnowartościowy i zbilansowany posiłek, natomiast w przedszkolu zje drugie śniadanie i obiad przygotowane przez przedszkolną kuchnię. Problemy mogą pojawić się wraz z pójściem do szkoły – zwłaszcza, jeśli nie decydujemy się na zapisanie dziecka na szkolne obiady. By mieć pewność, że pociecha nie podjada niezdrowych przekąsek w szkole, warto zadbać o to, by zabierało te zdrowe ze sobą z domu. Co zapakować dziecku na drugie śniadanie? Klasyka to kanapki i jabłko, jednak możliwości jest o wiele więcej.

drugie śniadanie dla dziecka

Co na drugie śniadanie dla dziecka?

By zapewnić dziecku pełnowartościowe drugie śniadanie możemy przygotować je samodzielnie, lub postawić na gotowe produkty. Chcąc skorzystać z „gotowców” zadbajmy o to, by w składzie nie znajdowała się nadmierna ilość cukru, syrop glukozowo-fruktozowy (sprzyja tyciu), tłuszcze trans i duża ilość soli. Dobre przekąski to te, które pochodzą ze sprawdzonych źródeł i oferują odżywcze składniki.

Chcąc przygotować drugie śniadanie samodzielnie nie musimy codziennie dawać dziecku kanapek. Warto wykorzystać pudełka śniadaniowe, które – posiadając kilka przegródek – pozwalają na zapakowanie kilku rodzajów przekąsek. Sałatka, owoce, owsianka, naleśnik czy placuszki będą bardzo miłym urozmaiceniem codziennej diety. By skomponować dobre drugie śniadanie, warto zadbać, by zawsze znalazły się w nim 3 elementy – danie główne, owoc/warzywo i drobna przekąska. Daniem głównym może być wspomniana kanapka, babeczka, sałatka czy placki. Owoc/warzywo możemy od czasu do czasu zastępować np. musem, a przekąska to takie miłe uzupełnienie całości – to może być ciastko lub batonik.

A Wy jak komponujecie śniadania swoim maluchom? Co szczególnie lubią jeść Wasze pociechy? Dajcie znać w komentarzu!

Dodaj komentarz

Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *